De Rijksoverheid zet zich in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt perspectief te bieden op een baan en een inkomen. Eén van de manieren waarop de Rijksoverheid dat doet is door gebruik te maken van haar inkoopkracht en leveranciers te vragen om ‘social return’. HVR en Swink laten een mooi voorbeeld zien van de manier waarop sociale winst kan worden gerealiseerd met Maatwerk voor Mensen, de vernieuwde aanpak waarmee overheidsdiensten en hun leveranciers worden uitgenodigd vaker en breder social return te realiseren.
Sociaal inkopen bij de Rijksoverheid
Wanneer de rijksoverheid een aanbesteding uitzet, vraagt zij in veel gevallen om social return te realiseren. Bedrijven die een opdracht voor de overheid willen uitvoeren, zullen moeten aantonen dat ze invulling weten te geven aan SROI en daar een plan voor indienen. Zo ook bij de vraag voor het invullen van redactiewerkzaamheden voor de rijksoverheidswebsites DenkDoeDuurzaam.nl en Maatwerkvoormensen.nl
Structurele invulling aan SROI
Communicatiebureau HVR Group is al jaren een van de partners van het Rijk op het gebied van webredactie. Zij wilden dan ook graag met de websites Denk Doe Duurzaam en Maatwerk voor Mensen aan de slag. Een belangrijk criterium voor het winnen van deze opdracht was het invullen van SROI. Patrick Dekkers, managing partner bij HVR, stond voor een uitdaging. “Dat is logisch, gezien de aard van de opdracht, maar ook een lastige opgave. Het is lastig om social return structureel invulling te geven.” In de praktijk kwam het er vaak op neer dat ondersteunende werkzaamheden uitgevoerd werden door collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar dat het redactionele werk door de eigen webredacteuren werd gedaan. Dat moest toch anders kunnen. “We zagen dit als een kans om een langdurige relatie aan te gaan met een sociale ondernemer.”
Gezamenlijke redactie
Maar hoe vind je een sociale onderneming die goed aansluit bij het werk wat je doet? “Patrick vond Swink simpelweg via internet. We zochten een partner om deze opdracht mee in te vullen en dit leek een perfecte match. Ook van de kennismaking met directeur Niels en accountmanager Nina werden we ontzettend enthousiast.”, aldus Lisanne Buijze, contentmanager bij HVR en projectmanager van de samenwerking. Swink is een sociale onderneming uit Amsterdam waar zeventig procent van de werknemers een vorm van autisme heeft, waaronder contentspecialisten Marijn Bon en Renate Roke. En waar veel bedrijven met autisten in dienst zich vooral richten op ICT, specialiseert Swink zich ook juist in redactiewerk. Lisanne vindt dat ook leuk aan Swink: “We geloven allemaal in maatschappelijk betrokken werk en hebben veel raakvlakken. Als webredacteur klonk het alsof ik van de redacteuren en analisten bij Swink nog wel eens wat kon leren. Superleuk! Ik vind het altijd tof om met vakgenoten te werken.“ De insteek van de samenwerking is dan ook een gezamenlijke redactie voor de beide overheidswebsites, waarbij beide partijen evenveel bijdragen. Een gelijkwaardige samenwerking, waar de medewerkers met een vorm van autisme volwaardige medewerkers binnen het team zijn en hun eigen kennis en expertise in kunnen zetten. De redactieleden van Swink vinden dat zelf ook belangrijk: “Dat ik autisme heb, betekent niet dat ik niet goed ben in mijn werk, juist niet. Het betekent alleen dat er goed gecommuniceerd moet worden over de verwachtingen en deadlines. Dat is soms even wennen voor opdrachtgevers, maar in de praktijk is het juist lekker duidelijk en to the point.”, zegt Renate. Dat er aan de kwaliteit van het werk niets schort, ervaart Lisanne ook: “Volgens mij hebben we wel een klik en vinden we samen uit hoe we deze opdracht nu praktisch en slim kunnen aanpakken. Het is net alsof ik er twee nieuwe collega's bij heb met Marijn en Renate! Ze zijn super scherp, heerlijk kritisch en werken snel.”
Meten is weten
Naast de redactiewerkzaamheden is Swink ook gevraagd te rapporteren over de behaalde resultaten van de website en de nieuwsbrief, en advies te geven over het verbreden van het bereik. Meten is weten, dus het is belangrijk om te kijken welke artikelen goed gelezen worden, hoe vaak de nieuwsbrief geopend wordt en hoeveel mensen doorklikken naar de website. Daar komt Matthijs Geerlings, webanalist bij Swink, om de hoek. “We hebben veel aan de data-bril die Matthijs ons opzet. Ik kom best ver met Analytics, maar als ik hem hoor praten voel ik me als mijn vader met een smartphone. Geen idee wat ik aan het doen ben!“, aldus Lisanne.
Uitdagende start
De samenwerking ging van start in maart, in de periode dat duidelijk werd dat het coronavirus een grote invloed zou gaan hebben op het bedrijfsleven. HVR en Swink moesten dus samen op zoek naar een manier om toch op te starten en de samenwerking op touw te zetten. Alle kennismakingsbijeenkomsten, vergaderingen en onboarding moesten namelijk plotseling helemaal online plaatsvinden. Beide partijen hebben voldoende ervaring met thuiswerken en flexibel schakelen, waardoor het proces amper vertraging opliep en de redactie nu op rolletjes loopt. “Gelukkig was iedereen super flexibel en hoewel een beetje onwennig, kwamen we er wel uit. Ik vond het zelf wel zoeken hoe we nou met zo'n brede club (op afstand) goed konden samenwerken, maar de wekelijkse overlegkwartiertjes helpen daarbij.” blikt Lisanne terug. Ook Renate kijkt positief terug op de start van het project: “Het is inspirerend om te zien dat zo’n grote gebeurtenis ook positieve gevolgen heeft. Het is natuurlijk heel fijn en goed om elkaar af en toe te zien, maar door deze crisis ontdekken we dat er op afstand ook ontzettend veel mogelijk is. Het scheelt mij ook een hoop energie. Dat ik minder oogcontact maak, valt via videocalls bijvoorbeeld helemaal niet zo op, want niemand kijkt recht in de camera. Maar zodra het weer kan, ga ik heel graag een kop thee drinken met de dames van HVR!”
Wil je meer inspiratie? Neem een kijkje op de pagina Praktijkvoorbeelden en bekijk de interviews.