Traject: Voor Conclusion Consulting is SROI geen verplichting, maar een inspiratiebron
Conclusion Consulting brengt de arbeidsmarkt voor zo veel mogelijk mensen dichterbij. Hun ervaring: serieus aan de slag gaan met SROI werkt als een magneet. Met hun aanstekelijke aanpak hopen ze zo veel mogelijk andere organisaties te inspireren om SROI ook in hun organisatie te verankeren.Ontdek hieronder het tijdspad dat Conclusion Consulting op dit gebied doorliep en laat je inspireren door hun aanpak.
Conclusion Consulting ziet Social Return niet als een verplichting vanuit een zakelijke overeenkomst, maar als een intrinsieke motivatie en verantwoordelijkheid. Met veel kennis en een groot netwerk kan én mag Conclusion Consulting een bijdrage leveren aan de (arbeids)participatie van groepen met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt en daarmee aan hun toekomst. Deze waardecreatie voor de toekomst is de essentie van hun Social Return-aanpak.
“Maatschappelijke impact maken wij niet omdat het moet, bij Conclusion Consulting zit het in ons bloed. Bij ieder project geldt: het moet meer waarde opleveren dan de meerwaarde die het primair oplevert voor onze opdrachtgever. Die ‘meer waarde’ schuilt in de bredere impact die een project heeft op onze gemeenschap of planeet” - Kevin Smulders, Social Impact Coordinator
Pioniersfase (2016-2020)
Conclusion Consulting valt als onderdeel van het Conclusion-ecosysteem onder de IMOA-mantel, een Rijksbrede mantelovereenkomst voor organisatie-advies en het inschakelen van tijdelijke interim-managers. Onderdeel van die aanbesteding is een SROI-verplichting. Deze verplichting bestaat uit een minimale investering van 5% van de omzet in het bieden van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar wat betekent dit nu écht? En hoe geef je hier op een zo waardevol mogelijk manier invulling aan? In co-creatie met de Rijksoverheid is Conclusion Consulting op zoek gegaan naar de antwoorden.
Als proeftuinproject doorliep Conclusion Consulting een SROI-traject met de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Na een eerste proeftuin bij de Penitentiaire Inrichting in Nieuwegein gingen ze aan de slag bij Detentiecentrum Rotterdam. Om de afstand tot de arbeidsmarkt van gedetineerden te verkleinen, verzorgden business consultants zinvolle digitale dagbesteding aan ingeslotenen en gedetineerden, met een focus op IT en techniek. Met workshops en door samen radio te maken, maakten ze dit op het oog abstracte vakgebied tastbaar. Bekijk hier de film over de dag.
“Het vuur dat in die ogen ontstond en de blijdschap, zal ik niet snel vergeten”
- Frans van der Pluijm, business consultant Conclusion Consulting
Gefaseerde aanpak voor dagbesteding Detentiecentrum Rotterdam:
Fase 1: Formeren, bedenken en ontwerpen
Wat gaan we doen? Wat is het doel? Wat willen we ermee bereiken?
Try-out met begeleiders
Planning en organisatie
Fase 2: Start-up. lanceren van programma
Inspiratiesessie met ingeslotenen: Programmeer je toekomst
Greenscreen-presentatie over het programma maken, met en door ingeslotenen.
Dagbesteding ontwikkelen en implementeren
Fase 3: Check-Act
Wat slaat aan?
Borgen: waar gaan we voor?
DNA-fase (2021 - heden)
Niet alleen de Rijksoverheid, ook andere van toonaangevende klanten van Conclusion Consulting zoals NS en ProRail nemen een SROI-verplichting op in hun aanbesteding. Tegen deze tijd krijgt hun intrinsieke motivatie de overhand. Dit is geen verplichting, dit is wie ze zijn als Conclusion Consulting en als Conclusion-ecosysteem.
Als organisatie kan Conclusion Consulting structureel en schaalbaar een positieve impact maken. Ze hebben veel kennis in huis: hun team is ondernemend ingesteld en persoonlijk gedreven om bij te dragen aan een betere wereld. Dat doen ze met een focus op de Sustainable Development Goals (SDG’s) 3, 10 en 13 van de Verenigde Naties. Universele, breed gedragen doelen. SDG 3 staat voor Goede gezondheid en welzijn. SDG 13 voor Klimaatactie. In het kader van SROI lichten ze SDG 10 uitgebreider uit.
SDG 10: ongelijkheid verminderen
Sociale samenhang is onontbeerlijk voor het goed functioneren van de samenleving. Iedereen moet gelijke kansen krijgen om deel uit te maken van de sociale infrastructuur. Intern betekent dat een (extra) scherpe blik op inclusie en diversiteit binnen Conclusion Consulting en het Conclusion-ecosysteem. Krijgt iedereen gelijke kansen? En wordt dat ook door iedereen ervaren? Extern zetten we onze kennis, mensen en middelen in voor projecten die gericht zijn op arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En voor projecten die jongeren stimuleren hun dromen na te jagen.
Tips van Conclusion: zo borg je SROI in je organisatie
Met deze aanpak zorg je ervoor dat SROI een duurzame kernwaarde van je organisatie wordt.
1. Creëer begrip en draagvlak
Zorg dat zowel het management als medewerkers het belang van SROI begrijpen en ondersteunen.
2. Ontwikkel organisatiebeleid
Integreer social impact in je strategie en maak het een vast onderdeel van je beleidsdoelen.
3. Vertaal strategie naar actie
Stel een (jaarlijkse) roadmap op met concrete stappen en doelstellingen om je SROI-strategie te realiseren.
4. Richt processen en systemen in
Zoals het gebruik van Power BI voor monitoring. Betrek ook afdelingen, bijvoorbeeld Finance om een SROI-budget te alloceren.
5. Werk in co-creatie aan maximale impact
Co-create tomorrow: creëer waardevolle partnerships om gezamenlijk meer impact te maken.
6. Start met pilots
Voer kleinschalige projecten uit, evalueer de resultaten en schaal succesvolle initiatieven op..
7. Monitor en deel voortgang
Houd de voortgang bij en deel resultaten regelmatig. Communiceer zowel intern als extern over de behaalde impact.
8. Borg in de bedrijfscultuur
Maak SROI een blijvend onderdeel van je cultuur. Vier successen en moedig nieuwe initiatieven aan.
Samen met partners, de UAF (stichting voor de ontwikkeling van gevluchte studenten) en het Make IT Work-omscholingstraject van de Hogeschool van Amsterdam, heeft Conclusion met het programma World cITizens@work de publieksprijs van de Pro-motor Award 2024 gewonnen.
Stichting De Buurt bouwt aan buurten waarin je elkaar groet, kent en helpt. Dit doen zij door samen met buurtbewoners vrolijke en verbindende activiteiten te organiseren. De Buurt groeit hard en kan wat hulp gebruiken bij de ontwikkeling van de stichting. Conclusion Consulting zet haar kennis, kunde en middelen in om bij te dragen aan het realiseren van de groeiambitie van De Buurt en haar vrijwilligers. Uit recent onderzoek is gebleken dat vrijwiliggers na het organiseren van een buurtactiviteit:
Hun talenten beter in kunnen zetten (74%)
Hun netwerk uitbreiden (51%)
Nieuwe kennis opdoen (55%)
Wat ze tot op heden samen hebben bereikt:
Door het trainen en begeleiden van vrijwilligers (met een afstand tot de arbeidsmarkt) bij het organiseren van buurtactiviteiten, zijn de kansen van deze vrijwiliggers op werk toengenomen. Voorbeelden van acitviteiten die hieraan hebben bijgedragen: het geven van workshops, trainingen en inzet tijdens de opbouw van een Buurtcamping.
Er zijn nieuwe ontmoetingsplekken in buurten gecreëerd met Buurtcampings, Buurtbankjes en Zwaaistenen. In totaal heeft De Buurt al gezorgd voor bijna een miljoen ontmoetingen tussen buurtbewoners.
Het inzetten van kennis en kunde van Conclusion Consulting heeft geholpen om de groeiambitie van De Buurt waar te maken en de stichting efficiënter in te richten. Voorbeelden van activiteiten die hieraan hebben bijgedragen: een adviesrapport over de organisatiestructuur en groeipotentie van De Buurt, inrichting performance management voor De Buurt, training aan de medewerkers van De Buurt. Hiermee kan De Buurt zich optimaal richten op het organiseren van verbindende activiteiten voor alle bevolkingsgroepen uit de samenleving.
“Jullie financiële steun en professionele expertise geven onze organisatie de kracht om structureel en grootschalig bij te dragen aan een gezonde, eerlijke en gelijkwaardige toekomst voor iedereen” - Maarten Hupkes, Directeur (Bestuurder De Buurt)
Naast de meerjarige partnerships, organiseert Conclusion case competitions, waarmee organisaties met een maatschappelijke impact worden geholpen. Een voorbeeld hiervan is Stichting B for You, die kinderen helpt hun talenten maximaal te benutten door ze te koppelen aan mentoren. Conclusion Consulting heeft geholpen met de positionering van Stichting B for You om een financieel duurzamer businessplan te schrijven. Stichting B for You hoopt met dit advies meer kinderen te kunnen blijven helpen, motiveren en kansen voor hen te creëren.
Impact is een mooi, maar tegelijkertijd breed begrip. Hoe maak je impact meetbaar, zodat je kunt rapporteren? Hiervoor heeft Conclusion een Power BI-dashboard en een werkwijze ontwikkeld. Deze stelt Conclusion Consulting beschikbaar aan alle bedrijven uit het Conclusion-ecosysteem. Want wellicht is SROI voor hen net zo’n nieuw begrip als voor Conclusion in 2016. Vanuit hun consultancyrol op het snijvlak van business en IT staan zij de meer dan 3.000 professionals uit het Conclusion-ecosysteem graag bij met raad en daad.
Werken bij een organisatie waar je echt impact kunt maken, is iets wat ook de jonge business consultants van Conclusion Consultancy aanspreekt. Voor Patrick Vonk is het een belangrijke reden om te werken bij Conclusion Consulting: “Bij Conclusion Consulting krijg ik de kans om zowel binnen mijn opdracht maatschappelijke impact te maken, maar ook om daarbuiten initiatieven op te zetten. Als medewerker worden we aangemoedigd om actief een bijdrage te leveren aan maatschappelijke thema’s. Op deze manier kan ik samen met mijn collega’s een steentje bijdragen en tegelijkertijd extra betekenis geven aan mijn werk.”
Stichting 3X3 Unites en Conclusion Consulting maken gezamenlijk maatschappelijke impact. Binnen het partnership draagt Conclusion Consulting met haar consultancykennis en -kunde bij aan de ambitie van 3X3 Unites om schaalbaar gelijke kansen voor jongeren te creëren middels 3X3 basketbal.
De kernambitie van 3X3 Unites is het verminderen van ongelijkheid door jongeren in beweging te brengen, te verbinden en te versterken. Door het aantal Leaders-programma's en 3X3-velden uit te breiden, streeft 3X3 Unites ernaar haar maatschappelijke impact op te schalen. Met een nadruk op het verbeteren van de toekomstkansen en perspectieven van jongeren in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. Ook werken ze aan hun sociale verbondenheid en fysieke, emotionele en mentale welzijn.
Toen hun partnership met 3X3 Unites werd bekrachtigd, stond de sport nog in de kinderschoenen. Tijdens de Olympische Spelen van 2024 in Parijs zorgde het gouden schot van Worthy de Jong ervoor dat 3X3 basketbal massaal omarmd werd. Ook voor 3X3 Unites betekent dit een boost. Conclusion Consulting blijft als maatschappelijk partner nauw betrokken.
"Door ons partnership met 3X3 Unites kunnen wij onze consultancy-skills inzetten om schaalbaar kansen voor jongeren te co-creëren" - Rutger van IJzendoorn, Managing Consultant Conclusion Consulting
Gelijke kansen co-creëren:
Conclusion Consulting ondersteunt de 3X3 Unites Academy met trainingen uit de eigen Conclusion Academy. Getalenteerde 3X3 Leaders krijgen zo de kans om hun expertise en soft skills, zoals projectmanagement en storytelling, verder te ontwikkelen. Naast het werken aan cases en het spelen van basketbal, worden er workshops georganiseerd waarin deelnemers nieuwe tools en vaardigheden opdoen. Dit versterkt hun basis en vergroot hun kansen op de arbeidsmarkt.
Samen met 3X3 Unites, de gemeente Amsterdam en lokale buurthuizen realiseren ze de Paperdome. De Paperdome wordt gebruikt als sport- en spelplatform waar kansarme jongeren, bedrijven, stichtingen en buurthuizen elkaar vinden. Zo worden lokale jongeren verbonden met partijen in de maatschappij die hen een eerlijke kans geven.
In dit programma leert Conclusion statushouders de Nederlandse taal, leiden ze hen op tot IT-professionals en bieden hen een baangarantie bij Conclusion. Op deze manier geven ze samen antwoorden op twee urgente maatschappelijke vraagstukken: integratie en omscholing. Voor Conclusion opent dit project de deuren naar een nieuwe, diverse groep talenten - precies waar ze naar streven.
“Dit past bij onze werkwijze waarin wij actief de samenwerking opzoeken om maatschappelijke problemen aan te pakken” - Pim van Asch, Duurzaamheidsmanager Conclusion
3-jarig partnership
Doel: 30 statushouders opleiden tot IT’er
Leertraject voor iedereen met een vluchtelingachtergrond die wil leren en werken in de IT
Baangarantie bij een van de Conclusion-bedrijven
Taaltraject van 5 maanden, waarbij deelnemers de Nederlandse taal leren tot B2-niveau
Het uitdragen van het SROI-gedachtengoed is een belangrijke stap in het samen omgaan met SROI. Waar het in 2016 begon, richtten ze bij Conclusion Consulting een expertisecentrum op om alle kennis rondom SROI te bundelen. Kennishouders worden op regelmatige basis aan elkaar gekoppeld om SROI-kennis met elkaar uit te wisselen. In het Expertisecentrum werd ook de basis gelegd voor de eerste best practice.
Het MVO-programma Conclusion Cares wordt officieel onderdeel van Conclusion Business Services. Als Conclusion leveren zij diensten, producten en concepten voor missie- en maatschappijkritische IT-projecten. Dat plaatst hen als ecosysteem in het hart van de samenleving, maar maakt hen ook gebruiker. Ze consumeren producten en materialen, veroorzaken afval en emissies. Dus is het volgens hen ook niet zo gek om naast alle aandacht voor bits en bytes ook de vraag te stellen: wat doen we ervoor terug? Met Conclusion Cares geven ze antwoord op en invulling aan die vraag.
Concrete resultaten:
Conclusion is in 2022 een langdurige samenwerking met Trees for All aangegaan. Deze samenwerking startte met de aanplant van 29.000 bomen in het Conclusion Impact Bos. Tot op heden (eind 2024) zijn er 70.000 bomen geplant.
In co-creatie met partners UAF en Hogeschool van Amsterdam is het World cITizens@work-programma ontwikkeld (winnaar Pro-motor publieksprijs ’24). In 2023 waren er 10 deelnemers, in 2024 minimaal evenveel.
Meer over het programma van Conclusion Consultancy lees je op de overzichtspagina van Conclusion Cares en op de website van SDG Nederland.