De impact van Social Return: regie over je eigen leven
Jurielle Noel is werkzaam bij team categoriemanagement bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) na een succesvolle bemiddeling van detacheringsbureau Yacht. Jurielle is bij dit team gestart in het kader van Social Return waarbij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam aan werk worden geholpen bij de Rijksoverheid of in het bedrijfsleven. Toen Esther Rijken, categoriemanager bij IenW, aangaf extra hulp nodig te hebben in het team Categoriemanagement, bleek dat een perfecte match met Jurielle Noel. Esther: “Jurielle is een echte aanwinst voor het team”.
Auteurs: Ingeborg van Dorth & Sylvia Vannisselroij, Interim Professionals Marketing & Communicatie bij Yacht
Kansen
Jurielle is blij dat ze deze kans in het team heeft gekregen. Tevens is ze haar neef dankbaar die als sociaal werker op de hoogte is van het UWV doelgroepregister waar ze zich vervolgens voor inschrijft. Ze is de koning te rijk op het moment dat medewerker Rick Geers van Randstad Participatie binnen een kwartier reageert op haar e-mail. Hij helpt haar ook bij de voorbereiding van het kennismakingsgesprek. Binnen enkele weken zorgt Dennis Ruijs, consultant bij Yacht, dat ze op gesprek gaat en vervolgens ook op opdracht kan bij IenW. Tijdens de opdracht helpt jobcoach Lara van de Stadt-Creveld haar heel goed door haar ‘moeilijke’ weken, zoals ze het zelf noemt.
Jurielle: “Ik wil zo graag een bijdrage leveren aan de maatschappij, want dat geeft richting aan mijn leven. Het ergste is de uitzichtloosheid die je ervaart als je de hele dag alleen maar thuis zit en financieel afhankelijk bent van anderen. Hoe bizar het ook klinkt, de huidige corona-situatie heeft me deze kans gegeven. Ik ben gewend om altijd binnen te zitten, omdat veel externe prikkels en onzekerheid mij angstig maken. Dit heeft een direct effect op mijn functioneren. Bij mijn huidige collega’s voel ik me op mijn gemak en bij Angelique en Esther in het bijzonder. Ik leer veel van ze. In dit team hoef ik niet extra mijn best te doen om ‘normaal’ te zijn. Ze kennen mijn situatie, dus ik kan zijn wie ik ben met al mijn menselijke tekortkomingen. Ik ben blij dat ik ze ontmoet heb en ze in ieder geval een half jaar lang 20 tot 24 uur per week kan ondersteunen met werkzaamheden zoals postbussen bijhouden, documenten vormgeven en protocollen aanpassen.
Zoals ik al aangaf ben ik een heel introvert persoon, maar voor maatwerkvoormensen.nl maak ik graag een uitzondering door mijn verhaal te delen. Ik zou willen dat meer mensen zoals ik van dit initiatief gebruik kunnen maken. We verbergen ons graag voor de buitenwereld. Echter, als iemand oprechte interesse in onze persoonlijke situatie toont en ons waardeert om wie we zijn en wat we wel kunnen, dan kun je je geen loyalere werknemer wensen. Geef ons die kans. Zorg er in de eerste plaats voor dat dit initiatief beter zichtbaar wordt voor de doelgroep en een gezicht krijgt. Ik kwam er toevallig via via achter. ‘Maatwerk voor mensen’ verdient het hoogste podium. Het geeft mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de regie over hun eigen leven. Dat is iets dat ze vaak niet hebben of krijgen.”
Social Return
In de inkoopcontracten van de Rijksoverheid zit een social return-verplichting (SROI). Hierbij moet een bepaald deel van de omzetwaarde door de leverancier ingevuld worden met bijvoorbeeld een SROI-kandidaat. De Rijksoverheid wil daarmee mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen. Leveranciers is ook gevraagd om aan te geven wat zij nodig hebben om SROI-kandidaten aan het werk te krijgen, zoals bijvoorbeeld het volgen van bepaalde opleidingen. De Rijksoverheid probeert dan, in samenwerking met een leverancier, zowel een werkplek te bieden als de mogelijkheid en de financiële middelen zodat de SROI-kandidaat opleidingen kan volgen. Op deze manier worden kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame manier geholpen en voorbereid op een langdurig dienstverband. Esther: “De wil om bij te dragen aan SROI is het meest belangrijke. Je moet een intrinsieke motivatie hebben iemand aan het werk te helpen en dan gaat het lukken.”
Met die intrinsieke motivatie zat het bij Dennis Ruijs, consultant bij Yacht, wel goed. Hij zorgde er samen met zijn collega's bij Randstad Participatie voor dat Jurielle bij IenW kon beginnen. Dennis: “De kans kwam voorbij en die heb ik met beide handen aangegrepen”.
Vooroordelen
Er bestaan wel een aantal vooroordelen over mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en deze zijn in een groot deel van de gevallen niet waar. Esther: “Bij de term ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ denken veel mensen meteen aan de lagere regionen van de arbeidsmarkt, maar ook hoogopgeleiden kunnen om allerlei redenen behoren tot deze groep. Zo ook mensen met een vorm van autisme. Zij komen in een sollicitatiegesprek niet altijd tot hun recht en behoren ook tot de doelgroep.
Een andere assumptie is dat de personen met een afstand tot de arbeidsmarkt wel heel erg intensief zou moeten worden begeleid. Esther: “Binnen de Rijksoverheid is er ook een aantal hoogopgeleiden met een vorm van autisme aan het werk en deze collega’s hoef je niet te “begeleiden”. Die moet je met rust laten en gewoon hun werk laten doen. Ze willen gewoon werken en hechten soms bijvoorbeeld minder waarde aan gezelligheid bij het koffieapparaat.
Jurielle is erg zelfstandig en die hoef je niet aan te sturen. Ze heeft de discipline om thuis te werken. Ze doet veel met ontwerpen en is erg vlot met bijvoorbeeld opmaak in Word en dat is een zeer welkome en waardevolle aanvulling aan het team.”
Geleerde lessen
Esther: “Je houdt er rekening mee dat alles anders is, daarmee bedoel ik dat we niet aangeven dat we altijd iets op één specifieke manier doen. De ene SROI-kandidaat heeft een hele andere begeleiding en benadering nodig dan de ander: bij de een vooral het ‘hoe’ benoemen en bij de ander alleen het ‘wat’. Het is per kandidaat uitzoeken wat voor hen een prettige manier van werken is: het is maatwerk voor mensen. Ook in een reguliere arbeidsmarkt wordt er gekeken naar competenties en persoonlijkheid, dat is bij SROI-kandidaten niet anders.”
Inzet door Yacht
Yacht valt onder de Randstad Groep Nederland (RGN). De manier waarop Yacht de gezamenlijke visie en uitgangspunten vormgeven is maatwerk, afhankelijk van de mogelijkheden en uitdagingen van de doelgroep. Dit bepaalt of daadwerkelijk een duurzame opstap naar een loopbaan mogelijk gemaakt kan worden. Dat kan via Yacht op de manier zoals hierboven beschreven met Jurielle of op een andere manier die samen met de opdrachtgever uitgewerkt wordt.
Met de invoering van de Participatiewet van 1 januari 2015 stuurt de overheid erop aan dat organisaties werk bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Naast de verantwoordelijkheid die Yacht neemt op dit gebied, staat Yacht ook andere werkgevers bij: bijvoorbeeld door participatieonderzoek, werkplekanalyses, werving en selectie op SROI-gebied, en jobcoaches die deze mensen introduceren en begeleiden op de werkvloer. Er wordt hiervoor door Yacht samengewerkt met specialisten binnen de Randstad-organisatie en met verschillende belangenorganisaties en stichtingen. In 2019 waren ruim 600 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt via RGN aan het werk.
Yacht zet zich in voor de bescherming van de belangen van alle mogelijke doelgroepen op het gebied van diversiteit. Verschillen maken ons sterker, daar geloven we in. We streven naar een werkomgeving waar iedereen zich welkom en veilig voelt. Waar de kennis, ervaring, talenten, ideeën, cultuur en achtergrond van ieder individu ertoe doen. Door daar ruimte aan te bieden groeien we, als mens en organisatie.