De Rotterdamse wereld van social return, geen woorden maar daden

“Geen woorden maar daden” een typisch Rotterdamse uitspraak die dinsdag 2 juli duidelijk tot uiting kwam tijdens een presentatie van de gemeente Rotterdam over de manier waarop social return binnen deze gemeente wordt toegepast.

Veel mensen aan een lange tafel
Beeld: ©maatwerk voor mensen
Rotterdams bezoek

Aanleiding voor de bijeenkomst was de behoefte aan kennisuitwisseling tussen het Werkgeverservicepunt Rijnmond en Maatwerk voor Mensen. Het Werkgeverservicepunt Rijnmond heeft social return procesmatig ingeregeld door middel van verschillende fases. Deze invulling is voor Maatwerk voor Mensen interessant en inspirerend om slagen te kunnen maken in verdere professionalisering van Maatwerk voor Mensen. Andersom is Werkgeverservicepunt Rijnmond benieuwd naar de proeftuinen die inmiddels  zijn opgezet en worden uitgevoerd. Maatwerk voor Mensen zal de totstandkoming en successen rondom de proeftuinen in het najaar toelichten.

Social Return onderdeel iedere aanbesteding

Na een hartelijk welkom van de Rijksinkooptrainee Madelon Luitjes vertelt Marije Geluk (projectleider Maatwerk voor Mensen) kort hoe het project Maatwerk voor Mensen er nu voor staat. Onno Scholten (Adviseur Social Return Inkoop) en René van Wilgenburg (Programmamanager van het Werkgeverservicepunt Rijnmond) volgen haar op. Zij vertellen over de verschillende fases die zij intern hebben ingevoerd om te zorgen dat social return (SR) onderdeel kan worden van iedere aanbesteding binnen de organisatie, en wat hierbij komt kijken.

Meerdere onderwerpen komen aan de orde. De fases van de aanbesteding naar de gunning en de uitvoering van de social-return-verplichting, social return als onderdeel van het MVI beleid, de social-return-doelgroepen, toekomstige ontwikkelingen: belonen, social return op subsidies, nieuw regionaal social-return-beleid, het registratiesysteem en enkele best practices.

René van Wilgenburg
Beeld: ©Maatwerk voor Mensen
René van Wilgenburg

Puur Maatwerk

René: “Als je social return voor elkaar wilt krijgen heb je de steun van het bestuur echt nodig. Een bestuurder kijkt met de blik van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, en ik wil graag iemand aan het werk helpen. We hebben misschien een ander uitgangspunt, maar wel hetzelfde doel. We doen het met Maatwerk, waarbij je er wel een periode van drie jaar voor moet uittrekken. Soms zoeken we de randen op van de regelgeving. Dat zijn dan vaak de mooiste voorbeelden. Er zijn in onze beleving drie soorten bedrijven. De intrinsiek gemotiveerde bedrijven, een deel dat het nooit zal doen en een deel dat je moet zien te overtuigen om het te gaan doen. Deze laatste groep proberen we te bereiken via het goede gesprek. Het gaat er niet alleen maar om iemand aan werk te helpen, maar het gaat vaak om het zoeken naar de mogelijkheden binnen een opdracht. Puur maatwerk dus!”

Er zijn in onze beleving drie soorten bedrijven. De intrinsiek gemotiveerde bedrijven, een deel dat het nooit zal doen en een deel dat je moet zien te overtuigen om het te gaan doen.

Creatief zijn, maar wel reëel blijven

“Er zijn 35 Werkgeverservicepunten. Ieder stad vult social return anders in. Het is natuurlijk wel zo dat 80/90% hetzelfde moet zijn. Er wordt door bedrijven ook gevraagd om meer uniformiteit. Daarom proberen we zoveel mogelijk van elkaar te leren en niet zelf het wiel uit te vinden, dat zou zonde zijn. Ook het HR-domein proberen we zoveel mogelijk hierbij te betrekken”. René en Onno eindigen hun verhaal met wat praktische tips. René: “Wij zijn in Rotterdam gestart met de voor de hand liggende contracten zoals catering en schoonmaak. Hiermee konden we snel ‘scoren’ ,om maar in onze Rotterdamse sporttermen te blijven. Dat werkt aanstekelijk”. Aan ons de opgave om creatief te zijn maar wél reëel te blijven, dat iedere stap dichtbij al een mooi resultaat is.